Semesterläsning: Thomas Mann





Jag befinner mig i Asien. Huvudsaklig semesterläsning är Thomas Manns klassiker Bergtagen. Boken utspelar sig på ett sanatorium i alpmiljö. Hundra sidor in i första boken är jag övertygad om att sanatoriet kommer bli 2010 års huvudsakliga hipstermiljö. Jag ska råda min vän krogentreprenören Carl M Sundevall att öppna en restaurang eller bar i sanatoriestil. Tänk er Stockholms samlade surdegshipsters invirade i filtar, vimsiga på porter och allmänt hostiga. Det ska vara 12 grader i lokalen och skrida runt servila läkare med febertermometrar som man omnämner som kvicksilvercigarr. Sanatorium, I tell you.

1 kommentar:

  1. "Bergtagen" är en kär gammal favorit. Jag är särskilt förtjust i matsalsscenerna. Jacques Tatis "Semestersabotören" förmedlar lite samma känsla av isolation och disparata existenser samlade på samma lilla yta.

    Särskilt just i matsalsscenen nedan. Ljudet från dörren...
    http://www.youtube.com/watch?v=OUgZTXmiu-o&feature=related

    Tennisscenen är en av mina favoriter, alla kategorier. Särskilt den nigande flickan:
    http://www.youtube.com/watch?v=m_05A4aDZZs

    SvaraRadera

Välkommen att kommentera!