Ny bok!



Torsdag kväll förra veckan. Jag checkade in på minst sagt lugubert hotell i Kristianstad där tv:n hälsade:

Käre Bjorn Af Klen
Det är ett noye att få välkomna dig till
Quality Hotel Grand
Kristianstad

Sedan snabbt ner till Konserthuset där jag skulle prata från lilla scenen. Och där i foajén låg den nya boken! Men inte i hårdpocket som förlaget först sagt och jag hela tiden trott. Utan en riktig bok inom hårda pärmar. Tur att jag inte visste det när jag skulle skriva och redigera texterna. Det var svårt nog.

Jag ringde Svante. Det är inget misstag, försäkrade han. Det ska vara en riktig bok. På förlaget pratar vi så mycket om så mycket roligt att vi ibland glömmer det tekniska (som format...)

Min förläggare Svante Weyler frågade i höstas om han fick sammanställa en mindre bok med artiklar av mig. Detta i väntan på nästa ordentliga reportage i nytt ämne. Boken heter PS. Tanken är dels att följa upp och skildra utgivningen av Jorden de ärvde, som var stormig och rörde vid många frågor om journalistiskt hantverk och pressetik, frågor som jag diskuterade i mitt Sommarprogram i P1, som finns inkluderat i PS i en omskriven version. Tanken är också att visa annan slags journalistik, sådant jag ägnar mig åt i vardagen i ganska skilda medier: krogrecensioner, författarporträtt, litteraturrecensioner. PS är ingen sammanfattande buffé för redan invigda, utan en avsmakningsmeny för nyfikna nytillkomna.

Björn, 11 april 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera!