Minnen från Ultuna




Var väldigt nervös inför Uppsalas högre seminarium i agrarhistoria i onsdags. Det var helt vigt åt "Jorden de ärvde". Det började med att jag skulle presentera min bok under 45 minuter. Hur presenterar man en journalistisk bok inför ett tjog ämnesexperter?

Jag talade om metod och tillkomsthistoria och litet om reaktioner.

Sedan tog en diskussion vid, där alla närvarande fick komma med inpass, invändningar, reflektioner, frågor. Det var kanske 20-25 ämnesrelaterade forskare närvarande. Vi satt runt ett konferensbord. Det var god stämning. Inte alls snobbig eller pedantisk. Jag fick lära mig mycket. Det finns ett fideikommissliknande system i Norge. Sammantaget höll vi på i två timmar.

Efteråt var det lunch i Ultunas gamla bondgård.

Mitt intryck var att de agrara forskarna tyckte det var roligt att några av deras hjärtefrågor hamnat i medieljus. För min del, som under många år parasiterat på forskarsamhället, intervjuat dem, läst och citerat ur deras böcker, kändes det hedrande att man tar min bok på sådant allvar att man finner den värd ett seminarium.

Den här boken tar mig till så många roliga och givande sammanhang.

Jag fick tre böcker med mig hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera!